INFRA kylässä Uudellamaalla: Erkkiheikkilä Oy antaa hyvän kiertää
Kuva: Kouvolan RRT-terminaalin työmaa. ”Käytämme INFRAn palveluista lakipalveluja sopimus- ja tes-asioissa. Lisäksi luemme viikkokirjettä ja käytämme lomakepohjia. Koulutuksia olemme myös hyödyntäneet. Palveluiden käyttöastetta on varmasti varaa vielä nosta."

Arttu Heikkilä päätyi peruskoulun jälkeen isälleen töihin ja ajoi viisi vuotta koneita päätyökseen.

”Muutaman vuoden olin työnjohdossa ja hoidin hallinnollisia asioita. Vuonna 2017 minusta tuli toimitusjohtaja sukupolvenvaihdoksen jälkeen”, Arttu Heikkilä muistelee.

”Oma perhe tulee minulle ykkösenä ja sen jälkeen kaikki muu. Olen ylpeä, että firma pyörii vakaalla pohjalla. Hoidamme hommat luotettavasti ja hyvin.”

Arttu näkee, että toimivalla infralla on tärkeä merkitys yhteiskunnassa. Lisäksi moni saa toimeentulonsa Erkkiheikkilältä. Yrityksessä on aina hoidettu työt tunnollisesti ja yksillä puheilla saatu asiat etenemään.

”Työntekijät ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä.”

Vaikeita paikkoja väistämättä

”Eniten on tekemistä siinä, miten löytää koko henkilöstölle töitä, ettei jouduta turvautumaan lomautuksiin. Haastavia töitä on jatkuvasti, mutta mitään ylitsepääsemätöntä ei olla kohdattu”, Arttu pohtii.

”Vaikka henkilöstön tilanne on nyt hyvä, mielessä pyörii, mistä saamme tulevaisuudessa pätevää työvoimaa. Kilpailu osaajista on kova.”

”Tilaajille sen verran terveisiä, etteivät saisi asettaa väyläpuolelle liian tiukkoja referenssivaatimuksia. Osaavia urakoitsijoita olisi varmasti lisää saatavilla. Lisäksi yleisesti meiltä urakoitsijoilta vaaditaan aina käytännön kokemusta, mutta esimerkiksi rakennuttajakonsulteilta ei.”

Työmaamuistoja

Arttu Heikkilän mieleenpainuvin työmaa on ollut Kouvolan RRT-terminaali eli maantie- ja rautatieterminaali vuosina 2020–2022. Kouvolassa alkuvuodesta 2023 käyttöön otetussa Suomen ensimmäisessä sisämaan kuivasatamassa eli intermodaaliterminaalissa on rautatie- ja maantieyhteydet kaikkiin Suomen satamiin. Kuivasatama välittää vienti- ja tuontilasteja ja monipuolistaa Suomen sisäisten rautatiekuljetusten mahdollisuuksia.

”Teimme noin 40 hehtaarin kentän, johon kuului Kouvola–Lappeenranta-pääradan alitus. Neljän radan alitus tehtiin kaivamalla, ja se sisälsi raideliikenteen katkojärjestelyt. Työ toteutettiin vaiheistettuna, jolloin rataliikenne oli päällä koko ajan.”

Kuivasatama sisälsi suuria määriä putkien asentamista, murskausta ja laidasta laitaan muuta maarakennustyötä.

Lukuja työmaalta:

  • 3 x 1400B -putken asentamista 200 mtr
  • Maaleikkausta 442 600 m3rtr
  • Louhepainopenkereen rakentamista 164 000 m3rtr
  • Louheen murskausta 584 000 tn
  • Betonin murskausta 19 000 tn
  • Betonilaiturin rakentamista 1,08 km, betonikuutiot n.1000 m3
  • Hulevesiviemärien rakentamista 7,15 km
  • Jätevesiviemärien rakentamista 0,78 km
  • Vesijohdon rakentamista 1,51 km
  • Kaapeliputkien asennusta 87 km
  • Kosteikon rakentamista 6 ha
  • Mastovalaisinpylväsperustusten rakentamista 31 kpl, betonikuutiot n.700 m3
  • Kenttärakenteen pohjanvahvistusta geoverkoin 2,5 ha

Optimointia ja uudelleen käyttöä

”Olemme panostaneet digitalisaatioon ja meillä on esimerkiksi työkoneissa 3D-koneohjausjärjestelmät ja mittauspuolella dronet keilauksessa takymetrien lisäksi. Myös projektien seuranta, tuotannon ohjaus, kuormakirjat massojen seurantaan ja työajanseuranta ovat kaikki sähköisiä”, Arttu luettelee.

Kuva: Erkkiheikkilä Oy:n uusi toimitila.

Erkkiheikkilällä tehtiin organisaatiouudistus tänä keväänä.

”Selkeytimme työmaatoiminnot. Meillä on nyt kolme työpäällikköä ja kymmenen työnjohtajaa tai työmaainssiä. Lisäksi kävimme läpi yrityksen tukitoiminnot kuten HR:n, laskennan, HSEQ:n sekä kehitys- ja talousasiat, jonne panostimme resursseja. Strategian päivitys on vielä vaiheessa ja valmistuu tämän vuoden aikana.”

Yrityksen arvoihin kuuluu henkilökuntaan panostaminen.

”Meillä on liikunta- ja kulttuuriedut, laaja työterveyshuolto ja sairauskuluvakuutus koko henkilöstölle. Lisäksi maksamme tulospalkkiota vuosittain.”

Erkkiheikkilän työmailla otetaan tarkasti huomioon myös materiaalien kierto, ja ajomatkat optimoidaan.

Yrityksellä on oma kierrätysalue osana liiketoimintaa. Kierrätyspuisto toteutettiin osana vastuullisuuden kehittämisprojektia Orimattilan Pennalan logistiikka-alueelle syksyllä 2022.

Lisäksi kalustoa uudistetaan säännöllisesti.

Sivutoiminen talonpoika

Arttu Heikkilä harjoittaa puoliammattimaisesti maanviljelyä.

”Aikaisemmin meillä ei ole ollut suvussa maatalousyrittäjää. Päätyön vastapainona se on mukavaa hommaa. Meillä kasvaa ohraa, vehnää, hernettä, ja riistalle on omat peltonsa.”

”Liikumme koko perheen voimin luonnossa. Puuhailemme vaimon ja kahden pienen tytön kanssa mielellämme maatilalla ja harrastamme lisäksi metsästystä.”

Erkkiheikkilä Oy

Liikevaihto: reilut 26 milj. €
Henkilöstö: omia työntekijöitä noin 75 ja aliurakoitsijoita vajaat 30
Perustettu: 1981
Kotipaikka: Orimattila
Kalusto: reilut 100 kpl seurattavaa kalustoa joista 50 työkonetta ja loput pakettiautoja yms.
Palvelut: kokonaisvaltaisesti infrarakentaminen: Infra- ja pohjarakentamisen palvelut, vesihuollon rakentaminen ja saneeraus, kadun rakentaminen ja saneeraus, pohja-, esi- ja väylärakentaminen, siltojen rakennus, perustustyöt ja paikallavalurakenteet sekä kiviainesmyynti
Tilaajat: kaupungit ja vesilaitokset, Väylävirasto ja ELYt.
Omistajat: Arttu Heikkilä sekä siskonsa Emma Heikkilä ja hänen puolisonsa Aku Korhonen
Jäsenyys INFRAssa: vuodesta 1986
Lisätietoa: https://erkkiheikkilaoy.com/

Kuusi nopeaa kysymystä – kumman kaa?

Kaivukone vai kuorma-auto? Kaivukone

Rototilt vai rammeri? Kynsikauha

Moottoritie vai mökkitie? Mökkitie

Kaupunkiloma vai mökkiloma?
Mökkiloma

Kalastus vai golf? Kalastus ja metsästys

Fudis vai lätkä? Lätkä


Lisätietoja

Kari Muhonen

Varatoimitusjohtaja, jäsenpalvelut ja aluetoiminta

Saija Syväoja

Viestintäkoordinaattori